13 grudnia

Zdjęcie użytkownika Pijarskie Szkoły Królowej Pokoju w Łowiczu.13 grudnia 2016 roku, w 35. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego w Polsce i w 46. rocznicę strajków grudniowych na wybrzeżu, w naszej szkole odbył się dzień upamiętniający te ważne wydarzenia. O tym, że „coś się dzieje”, informowały porozwieszane w wielu miejscach tematyczne plakaty i gazetki. Ponadto spragnieni wiedzy historycznej podczas przerw i w czasie niektórych lekcji mogli zajrzeć do sali multimedialnej, w której trwała projekcja filmów prezentujących przebieg ówczesnych wydarzeń; istniała także możliwość sprawdzenia posiadanej już wiedzy w złożonym z dziesięciu pytań quizie.

Najlepiej poradzili sobie z tym zadaniem – w kategorii liceum: Kinga Kaczmarek (IIIBCH), Tomasz Kolas (IIPE), Julia Warzywoda (IIBCH), Marcelina Bryk (IIH)  i Magdalena Głowacka (IPE), zaś w kategorii gimnazjum: Ewa Lesiak (2a) oraz Natalia Gawryszczak (2a). Szczerze gratulując zwycięzcom warto wspomnieć, iż nikomu nie udało się rozwiązać quizu bezbłędnie. Czy poprzeczka była zawieszona aż tak wysoko?… Jak wynika z dyskusji, która zawiązała się wśród uczestników konkursu (którzy w ogromnej większości potrafią bez zająknięcia wyrecytować reformy Kazimierza Wielkiego, podać datę bitwy pod Grunwaldem lub ocenić postawę Sarmatów) udzielenie odpowiedzi na pytania związane ze stanem wojennym w Polsce stanowiło spore wyzwanie. W szkole praktycznie nie uczymy  się o czasach najnowszych, a podręczniki,  nawet przy optymistycznych założeniach, często kończą się na II wojnie światowej (a na kolejnym poziomie edukacyjnym – znów Mieszko i Dobrawa!). W wyniku takiego nauczania nasza wiedza o wieku XX, w porównaniunp. z wiekiem XVI, jest przerażająco znikoma. Z pewnością obiektywne wprowadzenie historii najnowszej do podręczników stanowi bardzo trudne zadanie, nawet historycy nie potrafią jednogłośnie ocenić tamtych lat; nie jest to jednakże pierwsze kontrowersyjne wydarzenie w polskiej historii! Uczniom można przedstawić różne punkty widzenia, zorganizować dyskusje akademickie – ważne jest, by przekazać im jakieś elementarne informacje. Gdy szkoła tego nie zapewni, kolejne pokolenia będą czerpać wiedzę z fragmentarycznych opowieści coraz starszych członków rodziny oraz – co gorsza! – plotek i zasłyszanych opinii, na których z kolei będą budować swoje własne, przekazywane dalej zdanie (nie łudźmy się, nie wszyscy, a na pewno nie ci głośniejsi, będą się starać samodzielnie nadrobić braki w edukacji). Dlatego wdzięczni jesteśmy p. Joannie Kucharek i p. Monice Kosiorek, które to Panie zorganizowały w naszej szkole wszystkie wyżej wymienione akcje historyczne. Być może, dzięki ich staraniom, 13 grudnia i wydarzenia z nim związane zapiszą się wyraźniej w naszej pamięci.

Monika Góra IIBCH