Czy historię da się połączyć z matematyką?  

12 października uczniowie klasy II politechniczno-ekonomicznej bardzo nietypowo rozpoczęli środowe lekcje, a mianowicie zbiórką o 7 rano przy autokarze na łowickim Starorzeczu.  Pod opieką organizatora wycieczki, pana dyrektora Przemysława Jabłońskiego, oraz pani Elżbiety Cywińskiej pojechaliśmy  do  Zamku Królewskiego w Warszawie. 

Pierwszą częścią wycieczki była prezentacja multimedialna poświęcona złotemu podziałowi i jego zastosowaniu w sztuce oraz architekturze antycznej.

Zaskoczyło nas, jak duży wpływ miał on chociaż na wygląd legendarnych świątyń greckich, co więcej złota liczba jest ukryta w wielu znanych obrazach, np. w Monie Lizie autorstwa Leonarda da Vinci. Zaciekawił nas fakt, że matematyka miała tak wielki wpływ na historię – dowiedzieliśmy się, iż te dwie dziedziny nauki są od siebie zależne i jedna potrafi wpływać na drugą. Po prezentacji przyszedł czas, abyśmy zastosowali  nabyte wiadomości w praktyce. Z pomocą pani przewodnik uczyliśmy się rysować prostokąt o złotej proporcji boków, gwiazdę pięcioramienną oraz – chyba najciekawszą dla nas – spiralę Fibonacciego. 

Drugą częścią naszej wizyty w Warszawie było zwiedzanie Zamku Królewskiego. Byliśmy pod wrażeniem bogactwa wystroju oraz wielkości znajdujących się tam pomieszczeń – a to wszystko tylko dla kilku członków rodziny królewskiej! Największe wrażenie zrobiła na nas sala balowa – jedno z najpiękniejszych oraz największych tego typu pomieszczeń w Europie. W pałacowych salach wisiało wiele znanych, historycznych obrazów – przy jednym z nich, Rejtanie autorstwa Jana Matejki, pan dyrektor odtworzył nam piosenkę Jacka Kaczmarskiego poświęconą wydarzeniu przedstawionemu na tym obrazie.  Zwiedzanie zamku zakończyliśmy przechodząc przez wystawę poświęconą dziejom tego miejsca podczas II wojny światowej, kiedy to cały budynek został zrównany z ziemią – jego odbudowa nastąpiła dopiero w latach 70-tych.

Ostatnim punktem wycieczki był krótki spacer po Placu Zamkowym. Mimo niesprzyjającej pogody wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że taka forma lekcji jest ciekawym urozmaiceniem szkolnej codzienności i ma istotny wkład w pogłębianiu naszej wiedzy, zarówno historycznej, jak i  matematycznej.  

Rafał Gołębiewski IIPE