Gdy dowiedziałem się,że przeszedłem do kolejnego etapu, nie mogłem opanować radości! – garść refleksji finalistów konkursów przedmiotowych i olimpiad

Czy Kochanowski tworzył w języku polskim i łacińskim? Jaka to data i co się wydarzyło w tym roku – MDCCCXLVIII? Jaką wartość depozytu dostanie klient banku, gdy instytucja ta upadnie? Ile wynosi pole trapezu, którego boki równoległe mają długość 16 i 44 cm, a nierównoległe 17 i 25 cm?

Jeżeli znasz odpowiedzi na powyższe pytania, możesz żałować, że życiowa szansa „przeszła Ci koło nosa”. A wystarczyło wziąć udział w jednym z 14 konkursów przedmiotowych organizowanych przez Kuratorium Oświaty w Łodzi lub w olimpiadzie przedmiotowej.

Co prawda po drodze należało ominąć kilka „przeszkód” – pokonać eliminacje szkole, „posiedzieć” po lekcjach, zakuć stosy książek (lepiej nie przeliczać na liczbę stron), cierpliwie znosić nieustanne przypomnienia nauczycieli – „To jest ważne, zapiszcie sobie… to w sumie też… i to też (czyli w sumie wszystko), słowem: cierpliwie pracować przez dwa lub trzy lata, wierząc, że trud zostanie wynagrodzony.  

Szczęśliwcami, którzy pokonali dzielnie wszystkie zastawione na nich pułapki i którzy dziś mogą poszczycić się tytułem finalisty w konkursach przedmiotowych są:

– z języka polskiego: Tomasz Sobczak, Paulina Lasota (opiekun p. Karolina Małecka), Aleksandra Pietrzak (opiekun p. Urszula Mrówka);

– z historii: Jan Szurgot (opiekun p. Joanna Kucharek);

– z matematyki: Szymon Kuś (opiekun p. Katarzyna Sumińska);

– z fizyki: Szymon Kuś (opiekun p. Jolanta Kosiorek);

– wiedza o społeczeństwie: Zofia Błaszczyk, Oskar Kosenda, Joanna Radosz, Dominik Jasiński, Klaudia Sapińska, Rafał Kozioł (opiekun p. Joanna Kucharek).

 

Nasi licealiści również dzielnie walczyli, biorąc udział w licznych olimpiadach. Na chwile obecną już niektórzy mogą się pochwalić wybitnymi osiągnięciami.

Do 2 etapu w  etapie okręgowym przeszli:

– z języka angielskiego Marcin Blus (opiekun p. Agata Pietrasik-Leśniak)

– z języka polskiego Michalina Wróbel (opiekun p. Magdalena Latoszewska)

– z historii Jakub Szram oraz Jakub Urbaniak ( opiekun p. Piotr Komuński)

– z wiedzy o społeczeństwie Justyna Jabłońska (opiekun p. Elżbieta Rutkowska)

 – w olimpiadzie ekologicznej Kamila Franaszek, Monika Lenart oraz Agata Komorowska (opiekun p. Agnieszka Maciągowska i p. Kamila Stępień)

Z niecierpliwością czekamy na rozstrzygnięcie pozostałych przedmiotów.

 

Na koniec oddajmy głos dwóm przedstawicielom pijarskich finalistów:

Gdy dowiedziałem się, że przeszedłem do następnego etapu z konkursu z języka polskiego, nie mogłem opanować radości. Po trzech lata pracy z p. Karoliną Małecką w końcu odniosłem sukces.

Już od drugiej klasy gimnazjum czytałem literaturę i rozwiązywałem zadania z gramatyki. 

W przerwach od nauki zastanawiałem się, czy ten cały trud ma sens – testy z poprzednich lat wydawały mi się niezwykle trudne, a czasu do nauki było coraz mniej.

Już w drugiej klasie zmierzyłem się z konkursem. To doświadczenie wiele mnie nauczyło. Zrozumiałem, że muszę bardziej uwierzyć w swoje możliwości. Pozytywne nastawienie i ciężka praca opłaciły się – dziś jestem finalistą. 

Tomasz Sobczak

 

Do konkursu z fizyki przystąpiłem z pewnym spokojem – miałem dobre podstawy „wyniesione” 

z lekcji. Jednak cały czas rozwiązywałem (i nadal rozwiązuję zadania) pod czujnym okiem pani Jolanty Kosiorek. Praca przed konkursem wymagała m.in. spotkania w czasie przerwy świątecznej. Zadania na etapie szkolnym nie wyglądały na trudne, choć „popsułem” trochę jedno z nich. Za to na etapie rejonowym znalazły się zadania już trudniejsze. Muszę przyznać, że wynik przerósł moje oczekiwania. Liczę na uzyskanie tytułu laureata. 

Szymon Kuś

 

Wszystkim finalistom życzymy, by ich pragnienia o zdobyciu tytułu laureata spełniły się. Podajemy Wam też kilka rad postaci, która odniosła wielki sukces:

Rady Alberta Einsteina:

1. Podążaj za swoją ciekawością.

2. Bądź wytrwały w tym, co robisz.

3. Używaj mocy wyobraźni.

4. Popełniaj mnóstwo błędów, ale wyciągaj z nich wnioski.

5. Żyj tu, gdzie jesteś, żyj w „teraz”.

6. Wiedz, że wiedza bierze się z doświadczenia.

7. Nie oczekuj lepszych rezultatów, jeżeli ciągle robisz to samo.