Klasy pierwsze LO na Dolnym Śląsku

W dniach 8-10 czerwca pojechaliśmy na wycieczkę na Dolny Śląsk przy wsparciu programu „Poznaj Polskę”. Wycieczka odbyła się pod opieką pani Katarzyny Wojciechowskiej, pani Ewy Komuńskiej oraz pana Sebastiana Popiela.

Po poznaniu celu wyjazdu, nasunęło nam się pytanie – „Co ciekawego możemy zobaczyć?”. Jak się okazało, jest tam bardzo dużo interesujących miejsc.

Pierwszego dnia ze Starorzecza skierowaliśmy się do Walimia, gdzie zwiedziliśmy miejscowe Sztolnie pod kierownictwem przewodnika. Następnie pojechaliśmy do Twierdzy Srebrnogórskiej, gdzie przewodnik, przebrany w strój z epoki baroku, opowiedział nam o historii twierdzy, obowiązkach, jakie mieli żołnierze oraz co ich czekało za złamanie danej zasady. Jak się okazało niewiele było potrzeba, aby dostać karę chłosty. Źle związane włosy, brak określonej ilości guzików wystarczyło, aby dostać daną liczbę batów (dobrze, że nie żyliśmy w tamtych czasach 🙂).

W czwartek po śniadaniu wyruszyliśmy do Muzeum Gross Rosen w Rogoźnicy. Pani przewodnik, oprowadzając nas po terenie, opowiedziała nam o ciężkich warunkach, jakie panowały w obozie koncentracyjnym oraz kamieniołomie, w którym więźniowie pracowali. Następnie udaliśmy się do Świdnicy, a tam swoją podróż zaczęliśmy od Katedry św. Stanisława Biskupa i Męczennika i św. Wacława Męczennika. Odwiedziliśmy Kościół Pokoju, a stamtąd poszliśmy na rynek, aby ponadprogramowo wejść (lub wjechać) na wieżę widokową, skąd mogliśmy podziwiać panoramę miasta.

Ostatniego dnia odwiedziliśmy Kopalnię Złoty Stok. Zwiedziliśmy sztolnię Gertrudę i sztolnię Czarną. Mieliśmy nawet możliwość zobaczenia, jedynego w Polsce, podziemnego wodospadu! Zwiedziliśmy Muzeum Górnictwa i Historii Złotego Stoku oraz popłynęliśmy podziemnym spływem, który ma miejsce w zalanej wodą części Sztolni Gertruda. Cała wyprawa po kopalni odbyła się pod kierownictwem przewodników, którzy w ciekawy i niezwykły sposób opowiedzieli nam historię tego miejsca (złota niestety nie przywieźliśmy 🙁 ).

Teraz pozostaje nam jedynie czekać na kolejną (równie wspaniałą) wyprawę.