Matematyka na Nowym Rynku – c.d.

1 czerwca to wyjątkowy dzień, dla wszystkich dzieci, bez względu na wiek. Nauczyciele naszych szkół wspólnie z wolontariuszami z Banku Pekao S.A., partnerami projektu, zorganizowali dla uczniów wyjątkową lekcję na świeżym powietrzu.

Poprzez przyjemną zabawę wszyscy mogli zmierzyć się ze znanymi od najmłodszych lat matematycznymi pojęciami. Tym razem mierzenie Nowego Rynku odbyło się w nieco innej odsłonie. Jak wiadomo kształt naszego rynku jest wyjątkowy na skalę europejską, podobne trójkątne znajdują się w Bonn i w Paryżu. Zaproszony przewodnik PTTK – pan Zdzisław Kryściak opowiedział o historii rynku i jego niebywałym kształcie. Przechodząc wielokrotnie koło tak interesującej historii, nie mieliśmy pojęcia o pewnych faktach, a warto przecież wiedzieć więcej o naszej małej ojczyźnie. Uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy. Każda otrzymała zestaw do mierzenia boków, mapę oraz zadania, które należało rozwiązać. Przy pomocy żółtej szarfy wyznaczaliśmy bok trójkąta, wykorzystując słupki parkingowe. Następnie białą szarfą, 10 metrową odmierzaliśmy długości poszczególnych boków ŁOWICKIEGO RYNKU, a w zasadzie placu otoczonego trzema ulicami – ul. Stanisławskiego, Bielawską i Kozią. Nowością podczas mierzenia rynku, jego obwodu i pola, okazało się liczenie ilości kostek brukowych, które znajdują się na placu. Wystarczyło tylko… odliczyć powierzchnię fontanny. Wykonanie tego zadania sprawiło uczniom wiele frajdy. Wspólnymi siłami dokonali pomiaru i okazało się, że kostek jest o wiele więcej niż się spodziewano, oszacowano ich ilość na ponad 590 000. Po wykonaniu zadań na wszystkich czekała smaczna niespodzianka, która swym kształtem nieco przypomina trójkąt – czyli PIZZA.

Podczas tych zajęć można było zmierzyć się również z innymi zadaniami, które zostały przygotowane przez naszych licealistów. Za ich rozwiązanie odważni śmiałkowie otrzymali nagrodę w postaci drobnych gadżetów, a także coś słodkiego – czworościany foremne wypełnione pysznymi krówkami. Do zabawy przyłączyli się również uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 7. Dzielnie rozwiązywali zadania, humory wszystkim dopisywały, tak jak i pogoda.

Ta nietypowa lekcja w terenie przyczyniła się poznania siebie nawzajem w niecodziennej sytuacji. Potwierdziło się to, jak ważna jest umiejętność współpracy w grupie oraz dobre działanie zespołu, które jest możliwe tylko wtedy, gdy każdy ma w tej pracy swój udział.

                                                                                             K. Sumińska

Zobacz fotorelację