My na Węgrzech

W dniach od 08.05 do 12.05.2019r. klasy III gimnazjum wyjechały na wycieczkę na Węgry, zorganizowaną przez nasze  wychowawczynie – panią Agnieszkę Bochniak i panią Karolinę Małecką-Wojtasiak, w celu poznania kultury i historii kraju oraz zwiedzania zabytków i krajobrazów, których piękno zapiera dech w piersiach.

Nasza podróż rozpoczęła się bardzo wczesnym, środowym rankiem od zbiórki, jak zawsze, na Starorzeczu. Trochę zaspani, ale gotowi na podbój świata, ”zapakowaliśmy się”  do autokaru i ruszyliśmy w stronę naszego celu – Budapesztu.
Atmosfera przez całą drogę była, jak zwykle, cudowna, wynikająca z wspólnego śpiewania, grania w gry językowe, karty. Wreszcie, po wielu godzinach,   dotarliśmy na miejsce. Byliśmy wyczerpani, ale podekscytowani czekającymi na nas atrakcjami.

Drugiego dnia, mimo niezbyt sprzyjającej pogody, zwiedzanie stolicy Węgier rozpoczęliśmy od strony Pesztu, a tu  od Placu 1000-lecia, gdzie mogliśmy podziwiać podobizny węgierskich królów oraz dowiedzieć się więcej o historii samych Węgier, która w niektórych momentach mocno krzyżuje się z historią naszego kraju.  Następnie udaliśmy się na spacer po położonym nieopodal, urokliwym i zielonym Parku Miejskim, którego zwieńczeniem było zwiedzanie Széchenyi Fürdő, największego w Europie, pochodzącego z 1881 roku kompleksu basenów.  Wsłuchując się w słowa naszej przewodniczki, p. Beaty opowiadającej o historii miasta,  zwyczajach mieszkańców, ciekawostkach językowych, zwiedzaliśmy kolejne punkty np przepiękną  Bazylikę Św, Stefana( poświęconą pierwszemu węgierskiemu królowi -Stefanowi I) czy  Parlament. Ten górował nad innymi budynkami.  Zrobił na nas ogromne wrażenie, zwłaszcza jego wielkość i położenie nad samym brzegiem Dunaju.  Na koniec dnia udaliśmy się do zabytkowej Hali Targowej, w której mogliśmy znaleźć rozmaite rzeczy – od pamiątek po krajowe wyroby.

Trzeci dzień rozpoczęliśmy od  rejsu statkiem po Dunaju. Był to,niewątpliwie, bardzo ciekawy punkt programu.
W trakcie pani przewodnik opowiadała nam historię mostów, które mijaliśmy i mogliśmy podziwiać zabytki znajdujące się na wzniesieniach blisko brzegu. Z tej perspektywy gmach Parlamentu wydawał się jeszcze potężniejszy. Bardzo podobała nam się ta atrakcja i żałowaliśmy, że nie mogła trwać dłużej. Następnie wspięliśmy się na Górę Zamkową, na której szczycie znajdował się Zamek Królewski oraz  kościół koronacyjny Z góry podziwialiśmy panoramę całego Budapesztu. Przed pałacem  Sándorów, rezydencją prezydenta Republiki Węgierskiej, oglądaliśmy niezwykle zjawiskową zmianę warty.

Przedostatniego dnia naszego pobytu wyruszyliśmy w stronę Balatonu.  Po drodze zatrzymaliśmy się w urokliwym miasteczku Tihany, słynącym z papryki i  lawendy, a oprócz wspaniałych widoków mieliśmy do dyspozycji małe sklepiki z rozmaitymi produktami wykonanymi z tych pięknie pachnących, fioletowych kwiatów.

Nad jezioro – Balaton – dotarliśmy bardzo szybko. Piękna,  słoneczna pogoda pozwoliła nam na spędzenie tam reszty popołudnia. Bawiliśmy się świetnie grając w piłkę i odpoczywając na świeżym powietrzu. Niektórzy skorzystali z możliwości  kąpieli w lazurowej wodzie.

W niedzielę – ostatniego dnia naszej przygody – spakowaliśmy się i opuściliśmy Budapeszt udając się w kierunku Polski, podziwiając miejscowości zakola Dunaju. Po drodze odwiedziliśmy Szentendre gdzie obejrzeliśmy między innymi wnętrza Katedry Serbskiej i kościoła św. Piotra i Pawła ( tu uczestniczyliśmy we Mszy Św.  w języku węgierskim).

Na naszej  drodze pojawił się jeszcze Wyszehrad i Esztergom, a  potem już tylko droga powrotna do Łowicza, prowadząca przez Słowację i Czechy. Na miejsce dotarliśmy daleko po północy kolejnego dnia  zmęczeni, ale cali i zdrowi.

Ta wycieczka bardzo nam się podobała. Była małą odskocznią od  codzienności, która sprawiła, że te wspólnie spędzone radosne chwile  pozostaną na długie lata w naszej pamięci po tym jak każde z nas wybierze własną  ścieżkę swojego życia .