Oświecenie stanisławowskie – wielcy twórcy epoki i ich dzieła na przykładzie Warszawy

Zdjęcie użytkownika Pijarskie Szkoły Królowej Pokoju w Łowiczu.12 stycznia br. klasy trzecie Pijarskiego Gimnazjum pojechały na wycieczkę historyczną do Warszawy. Zwiedziliśmy kilka miejsc związanych ze Stanisławem Augustem Poniatowskim. Na samym początku widzieliśmy Pola Elekcyjne na Woli wraz ze stojącym tam monumentem upamiętniającym elekcję wielkich władców Polski, m. in. Zygmunta III Wazy, Jana III Sobieskiego oraz wspomnianego wcześniej Poniatowskiego. Kolejnym punktem naszej wyprawy był Pałac na Wyspie w Łazienkach Królewskich.

Gdy zwiedzaliśmy komnaty pałacowe, pani przewodnik opowiadała nam historie związane z ludźmi żyjącymi tam kilkaset lat temu. Zaraz potem zatrzymaliśmy się w Collegium Nobilium – uczelni otwartej w XVIII wieku przez pijara – Stanisława Konarskiego. Dziś w tym budynku znajduje się Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza. Następnie udaliśmy się do dawnej Biblioteki Załuskich, gdzie poznaliśmy niezwykłą historię biskupów Józefa Andrzeja i Andrzeja Stanisława Załuskich, którzy prawie 300 lat temu postanowili ufundować miejsce, do którego ludzie będą mogli przychodzić i czytać książki zupełnie za darmo.

Nieodłącznym elementem każdej wycieczki do stolicy jest wizyta w Zamku Królewskim. Nam również udało się zobaczyć jedną z najsłynniejszych budowli polskich od środka. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o jego poprzednich mieszkańcach od naszej pani przewodnik. Po zwiedzeniu tak wielu atrakcji zmęczeni, lecz zadowoleni udaliśmy się na obiad do restauracji w jednej z piękniejszych dzielnic Warszawy – Wilanowie. Na koniec odwiedziliśmy jeszcze jedno miejsce – Świątynię Opatrzności Bożej w Wilanowie. Kościół ten jest budowany od czasów uchwalenia Konstytucji 3 Maja, a do jego powstania przyczyniło się kilka tysięcy osób.

Po całym dniu pełnym sensacji wróciliśmy szczęśliwie do Łowicza.