W dniu 26 listopada klasa 2b Pijarskiego Gimnazjum w Łowiczu pod okiem P. Kamili Stępień oraz P. Jolanty Kosiorek odwiedziła Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Wszyscy pożytecznie spożytkowaliśmy czas i poznaliśmy wiele zagadnień związanych z przedmiotami ścisłymi. Podczas pobytu korzystaliśmy z wielu wynalazków począwszy od urządzeń pokazujących nam układ ludzkiego ciała po różnego rodzaju sprzęty elektrostatyczne. Dzięki nim nie tylko spędziliśmy miło czas, ale również przybliżone zostały nam tematy dotyczące genetyki, anatomii człowieka bądź też właściwości laserów i przesyłania informacji.
Niemniej jednak głównym celem wycieczki były dwa wykłady z zakresu chemii i fizyki. Damska część grupy uczestniczyła w wykładzie, którego tematem były ,,Szybkie i wściekłe… reakcje”. Od razu po wejściu do pracowni wszystkie przebrałyśmy się w fartuchy , nałożyłyśmy rękawiczki i okulary, co sprawiło, że wyglądałyśmy jak prawdziwe chemiczki. Pracownia była bardzo dobrze wyposażona. Znajdowały się w niej nie tylko rzeczy, z którymi mamy na codzień styczność w szkolnej klasie chemicznej, ale także takie, o których nawet nie słyszałyśmy. Po krótkim objaśnieniu dwoje opiekunów grupy przeszło do ćwiczeń praktycznych. Podzielone w dwuosobowe grupy zaczęłyśmy wykonywać różne eksperymenty. Dowiedziałyśmy się więcej o kompleksach aktywnych, katalizatorach czy sposobie, w jaki możemy badać ich ,,siłę”. Myślę, że wszystkim najbardziej podobało się ostatnie doświadczenie, podczas którego dzięki użyciu palnika, miedzianego drutu oraz acetony mogłyśmy zaobserwować reakcję egzotermiczą.
Męska część klasy natomiast z zaangażowaniem wysłuchała wykładu odnośnie wykorzystywania laserów w dzisiejszych czasach. Zajęcia objęły teorię, informacje, a także praktykę dotyczącą ich właściwości. Nie zabrakło doświadczeń związanych z wiązkami światła i siłą skupionej energii. W pracowni w wyniku tych właśnie doświadczeń „ucierpiał” balon przebity skupionymi wiązkami światła z reflektora. Zyskaliśmy też informacje o tym, jak można przesyłać informacje przy użyciu lasera i diod, co zostało udowodnione w eksperymencie, który dotyczył słuchania muzyki przez słuchawki nie podłączone do odtwarzacza tym samym kablem. Końcowym punktem zajęć było samodzielne wykonanie hologramu przy użyciu naświetlonego kawałka szkła. Efekt był zaskakujący.
Wycieczka ta na pewno zapadła nam głęboko w pamięci, a organizatorom, w imieniu całej klasy, serdecznie dziękujemy.
Aleksandra Pykacz, Patrycja Lademan, Marcin Blus