5 grudnia w środę, około południa zebraliśmy się na dworcu głównym w Łowiczu i punktualnie o 12:01 wyjechaliśmy z miasta. Niestety w drodze do Krakowa musieliśmy zrobić przystanek w Łodzi, gdyż tam była przesiadka na pociąg do Krakowa. Potem jechaliśmy już szybko i prosto. Resztę dnia po dotarciu na miejsce poświęciliśmy na przygotowania tez na debaty, z którymi mieliśmy się zmierzyć w czwartek.
Organizatorem turnieju był oddział IPN-u w Krakowie. Odbywały się one w 2 fazach: fazie grupowej (6 grudnia) oraz pucharowej (7 grudnia). W debatach grupowych rozmawialiśmy na 3 tematy: „Bez aktywnego udziału Polskiej emigracji Polska nie odzyskałaby niepodległości w 1918 roku” ; „Józef Haller postąpił słusznie w obliczu kryzysu przysięgowego” ; „Kształt granic II RP utrwalony w 1923 roku był przede wszystkim efektem działań polskiej dyplomacji”.
W czwartek rano odbyło się losowanie grup i to wtedy poznaliśmy naszych rywali grupowych. Byli nimi licealiści z Olsztyna, Krakowa oraz Tarnowa. Nasza drużyna wystąpiła w składzie: Mikołaj Zapisek, Magdalena Dylik, Oskar Kosenda, Jan Szurgot. Pierwszą debatę przeprowadziliśmy z liceum z Krakowa na temat kryzysu przysięgowego. Zwyciężyliśmy w tym pojedynku wynikiem punktów 3:0. Tematem następnej debaty była polska emigracja, a naszymi rywalami, liceum z Tarnowa. Jak się niestety okazało, nasza linia argumentacyjna nie była wystarczająco przekonująca dla jurorów i choć w tzw. małych punktach punktacja była zbliżona, debatę przegraliśmy wynikiem 0:3.
Ostatnie starcie, od którego zależało nasze wyjście z grupy, dotyczyła tematu aktywności polskiej dyplomacji w kształtowaniu granic II RP. Wygraliśmy, a jak się później okazało, było to decydujące starcie. Zmagania w fazie grupowej uzyskaliśmy pierwsze miejsce w grupie i awansowaliśmy. Pierwsze miejsce oznaczało, że trafiamy na drużynę, która w swojej grupie zajęła drugie miejsce. Po powrocie do hostelu, poświęciliśmy resztę wieczora na dopracowanie tematów debat następnego dnia w fazie pucharowej. Po losowaniu, poznaliśmy naszego przeciwnika w 1/8 finału. Było nim liceum z Krakowa, lecz inne niż to, które pokonaliśmy w grupie. Debatowaliśmy nad tezą „Przemysłowa część Górnego Śląska w granicach II RP miała kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki”. Nasza linia argumentacyjna i przygotowanie okazały się wystarczające, by przechylić szalę zwycięstwa na naszą korzyść. Zwyciężyliśmy wynikiem 4:1 (debatę sędziowało 5 jurorów) i dostaliśmy się do ćwierćfinału. Tam trafiliśmy na drużynę z Ostrzeszowa. Temat debaty brzmiał: „Polskie ruchy emancypacyjne działające na przełomie XIX i XX wieku powinny były przedkładać walkę o niepodległość nad walkę o prawa publiczne dla kobiet”. Walka była bardzo zaciekła i do ostatnie chwili nie było wiadomo, która drużyna okazała się lepsza i uzyska wejściówkę do półfinału. Werdykt sędziów przyznał wygraną naszym przeciwnikom. Jak się później okazało, liceum ostrzeszowskie zwyciężyło w całym konkursie, więc można powiedzieć, że ulegliśmy tylko najlepszemu. Zajęliśmy 4 miejsce ponieważ drużyny, które odpadły w półfinałach zajęły ex equo 3 miejsce. W nagrodę za nasz wysiłek otrzymaliśmy dyplomy oraz nagrody rzeczowe.
Do domu wróciliśmy około północy w nocy z piątku na sobotę, ale wciąż byliśmy ożywieni wydarzeniami dnia poprzedniego. Wyjazd ten z pewnością odciśnie pozytywne piętno na przyszłych zmaganiach z debatami.
Mikołaj Zapisek 2 PE PLO