W tym roku po raz kolejny, za namową pani Elżbiety Cywińskiej, uczniowie naszego liceum wzięli udział w XV Olimpiadzie Lingwistyki Matematycznej organizowanej przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego wraz z Fundacją Matematyków Wrocławskich. Jest to jedna z bardziej oryginalnych olimpiad, która nie wymaga ponadprzeciętnej wiedzy w dziedzinie matematyki czy językoznawstwa, ale sprawdza umiejętności logicznego i analitycznego myślenia – odnajdywania pewnych wzorców, schematów czy reguł, oraz wyciągania wniosków, które prowadzą nas do rozwiązania zadania. Przygotowania do etapu szkolnego, który odbył się 25 października, rozpoczęliśmy dużo wcześniej.
Przez prawie trzy tygodnie niestrudzenie brnęliśmy przez zadania z poprzednich lat, zmagając się z licznymi egzotycznymi, a czasem nawet nieistniejącymi językami. W pierwszym etapie udział wzięło 10 uczniów. W ciągu dwóch godzin musieliśmy zmierzyć się z czterema zadaniami m.in. z systemem liczbowym w języku mańskim oraz alfabetem, który używany jest w języku lepcza. Do etapu okręgowego zakwalifikowały się trzy osoby – ja, Tomasz Kolas z klasy II PE, oraz Łukasz Brzozowski z klasy III PE. Tuż po ogłoszeniu wyników, pod czujnym okiem pani Cywińskiej, rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnego etapu, natomiast 4 marca wybraliśmy się na Uniwersytet Warszawski, aby zmierzyć się z zadaniami konkursowymi. Ten etap był zdecydowanie trudniejszy i wymagał ogromnego skupienia. Ponownie przyszło nam się zmierzyć z jednym z systemów liczbowych oraz tłumaczeniem pojęć z egzotycznych języków, jednak największym zaskoczeniem oraz wyzwaniem okazało się ostatnie zadanie, które polegało na rozszyfrowaniu dat zapisanych w języku kitańskim – wymarłym dialekcie pochodzenia chińskiego. Wyniki pokazały, nie tylko dla nas stanowił on nie lada wyzwanie. Na prawie 500 osób, żadna nie rozwiązała tego zadania bezbłędnie. Z wielką radością przyjęłam wiadomość, że udało mi się zakwalifikować – z 29. miejsca – do finału olimpiady. Jakimi zagadnieniami tym razem zaskoczą twórcy, okaże się 8 kwietnia na Uniwersytecie Wrocławskim.
Nie da się ukryć, że Olimpiada Lingwistyki Matematycznej jest jedną z najbardziej nietypowych olimpiad i w pierwszej chwili nie każdy potrafi sobie wyobrazić, na czym tak naprawdę polega. Dlatego dla ciekawskich załączam jedno z przykładowych zadań – jego rozwiązanie można znaleźć na stronie olimpiady, w arkuszu z zadaniami z roku szkolnego 2012/2013. Życzę powodzenia w rozwiązaniu, a jeżeli ktoś poczuje, że lingwistyka matematyczna to coś dla niego, zapraszam w przyszłym roku na olimpiadę!
Weronika Plichta kl IIPE
Oto (podane w przypadkowej kolejności) liczebniki 6, 8, 14, 19 i 22 w języku gumatj*.
dambumiriw rulu ga marrma = ………………..
lurrkun rulu ga dambumiriw = ………………..
marrma rulu ga dambumiriw = ………………..
wanggang rulu ga lurrkun = …………………
wanggang rulu ga wanggang = ……………….
A. (8 pkt) Dopasuj wartości do liczebników.
B. (12 pkt) Zapisz w gumatj:
1 = ………………………………………………………………………
7 = ………………………………………………………………………
16 = ………………………………………………………………………
24 = ………………………………………………………………………
* – wymierający język aborygeński z australijskiego Terytorium Północnego; należy do języków pama-niungaskich – – ginącej (ok. 30 tys. użytkowników), chociaż najliczniejszej (obejmującej ok. 200 języków) rodziny językowej Australii.