„Żyd Niemalowany w Ziemi Kanaan”

Żyd Niemalowany w Ziemi Kanaan” to tytuł wystawy, na którą wybrały się dwie klasy pierwsze Pijarskiego Liceum Ogólnokształcącego Królowej Pokoju w Łowiczu. Wyjazd odbył się 19 czerwca bieżącego roku. Około godziny 7:30 wszyscy w dobrych humorach wyjechaliśmy na wycieczkę. Podróż przebiegała płynnie, więc do Warszawy zawitaliśmy kilka minut po godzinie dziewiątej.

Dzięki sprawnej jeździe mieliśmy jeszcze trochę czasu na spacer po Starym Mieście. Punkt o 10 weszliśmy do Zamku Królewskiego, gdzie miała odbyć się nasza lekcja historii. Na początku naszej wizyty w muzeum nasz przewodnik – pan Daniel Artymowski – zaprowadził nas do sali multimedialnej, w której przybliżył oraz przypomniał nam wiadomości na temat Biblii, a także ciekawych przypowieści zawartych w niej. Każdy z zaciekawieniem słuchał tej prezentacji, gdyż można było się na niej naprawdę sporo dowiedzieć. Następnie udaliśmy się do kilku sal zamku m.in. pokoju audiencjonalnego, sypialni i kaplicy. Po krótkiej wędrówce po pięknym wnętrzu muzeum ponownie udaliśmy się do pracowni multimedialnej, gdzie tym razem pan Paweł Szapiro – jeden z kuratorów wystawy pt. „Żyd Niemalowany w Ziemi Kanaan” zabrał nas w podróż historyczną do starożytności. Przybliżył nam np. historię budowy Arki Noego, która na przestrzeni wieków zmieniała swój wygląd, dzięki innowacyjnemu myśleniu ówczesnych artystów. Po prezentacji udaliśmy się na salę, gdzie były wystawione grafiki. Przedstawione na wystawie ryciny to głównie sceny figuratywne i portrety, ilustrujące wybrane przez ówczesnych artystów fragmenty Biblii. Ekspozycja zawiera jednak także wizerunki drzew genealogicznych, obiektów architektonicznych oraz mapy i plany. Wszystkie przedstawienia dotyczą miejsca, które – choć dwa tysiące lat temu na długo przestało być główną scenerią historii Żydów – nigdy nie utraciło zainteresowania świata. Wystawa była interesująca i na pewno każdemu długo zapadnie w pamięć. Po około dwóch i pół godzinach zwiedzania wsiedliśmy do autobusu i udaliśmy się w drogę powrotną do Łowicza. Wycieczkę uważam za udaną i oby więcej takich przyjemnych wyjazdów.