Spotkanie z królem Poniatowskim

Dnia 13 kwietnia 2018 roku o godzinie 7:15 z parkingu przy ul. Starorzecze, uczniowie drugich klas Pijarskiego Gimnazjum Królowej Pokoju w Łowiczu pod opieką pań: Karoliny Małeckiej – Wojtasiak, Agnieszki Bochniak i Aleksandry Banaszczyk, udali się na wycieczkę do stolicy, aby przebyć szlak od wyboru do końca panowania króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Pierwszym punktem wycieczki było obejrzenie pól elekcyjnych, na których w 1764 roku został wybrany ostatni władca I Rzeczypospolitej.

Następnie autokarem przejechaliśmy na stary cmentarz powązkowski, gdzie zobaczyliśmy katakumby, między innymi kryptę Dominika Merliniego, architekta królewskiego. Później odwiedziliśmy rektorat Uniwersytetu Warszawskiego, w którym od 1765 roku miał siedzibę Korpus Kadetów, nazywany również Szkołą Kadetów – należał do niej między innymi Tadeusz Kościuszko. Stamtąd pieszo przeszliśmy Krakowskim Przedmieściem na Plac Zamkowy, gdzie oczekiwaliśmy na przewodniczkę, aby wspólnie zwiedzić Zamek Królewski. Bezpośrednio po wyjściu z siedziby królów polskich udaliśmy się do Katedry pod wezwaniem Jana Chrzciciela – w podziemiach tego kościoła spoczywają między innymi kardynał August Hlond i Henryk Sienkiewicz. Następnie pojechaliśmy do Łazienek Królewskich, a tam w budynku starej pomarańczarni zobaczyliśmy teatr królewski. Po odwiedzeniu parku autokarem pojechaliśmy zjeść obiad w Wilanowie. Ostatnim punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Świątyni Opatrzności Bożej. Do Łowicza dostaliśmy się około godziny 20:15.

Wszyscy po powrocie byli w doskonałych humorach, nasza wiedza na temat panowania Stanisława Poniatowskiego znacznie się poszerzyła, ponadto miło mogliśmy spędzić czas w towarzystwie rówieśników. Każdy zgodził się, że nie był to czas stracony, lecz ciekawa lekcja historii.