O debacie oksfordzkiej

6 listopada tego roku drużyna z naszego liceum miała przyjemność brać udział w konkursie debat oksfordzkich organizowanych przez Instytut Wschodnich Inicjatyw. Na trzy debaty udało nam się wygrać dwie, co zapewniło nam drugie miejsce w grupie.

Debata oksfordzkie to forma debaty odbywająca się między dwoma czteroosobowymi zespołami. Każdy mówca ma określoną rolę oraz czas przeznaczony na swoją wypowiedź. Naszą szkołę reprezentowali: Weronika Rybus jako mówca wprowadzający, Tomasz Kolas jako mówca rozwijający argumentację, Łukasz Brzozowski jako mówca kontrargumentujący oraz Kacper Szymański na pozycji mówcy kończącego wystąpienie.

Opiekunem, a zarazem osobą prowadzącą zajęcia, jest pan Paweł Kolas. Drużyny podczas debaty nazywa się Propozycją – grupę popierającą daną tezę – oraz Opozycją – grupę odpowiadającą za obalenie narzuconego konceptu. Najciekawszym elementem debaty jest zaskoczenie – to, po której stronie się znajdujemy, staje się jasne dopiero na 15 minut przed rozpoczęciem. Tegoroczne mistrzostwa odbywające się w Krakowie oparte były na tezach: „Współczesną bezwzględną polską racją stanu jest wspieranie Ukrainy”, „Zdobycie przez Polski broni jądrowej zdestabilizowałoby sytuację w Europie Środkowo – Wschodniej” oraz „Wiosna Ludów mogła doprowadzić do obalenia systemu Świętego Przymierza”. 

Opracowanie tematów wymagało wiele pracy, dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników, ponieważ na przestrzeni lat widoczny jest stały progres. W tym momencie zaczynamy przygotowywać się do Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich, które odbędą się prawdopodobnie w marcu 2017 roku.

Łukasz Brzozowski, klasa III PE